خبرگزاری مهر – گروه جامعه یکی از موضوعات بسیار مهم در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت‌های مختلف تربیتی از جمله استفاده از فضاهای اردوگاهی و سفرهای اردویی دانش آموزی و و مسابقات گوناگون ورزشی و هنری برای فراهم کردن موقعیت های مناسب تربیتی است. وزارت آموزش و پرورش مدتی است […]

خبرگزاری مهر – گروه جامعه یکی از موضوعات بسیار مهم در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت‌های مختلف تربیتی از جمله استفاده از فضاهای اردوگاهی و سفرهای اردویی دانش آموزی و و مسابقات گوناگون ورزشی و هنری برای فراهم کردن موقعیت های مناسب تربیتی است.

وزارت آموزش و پرورش مدتی است در تلاش است تا با درجه بندی اردوگاه‌های خود و تلاش برای جذب اعتبار لازم، فضاهای اردوگاهی خود را برای استفاده حداکثری دانش آموزان و انجام بیشترین سفرهای دانش آموزی فراهم آورد.

لذا بر آن شدیم تا در گفت‌وگوی تفصیلی با اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یکی از موضوعات اصلی خود را به بحث و بررسی در خصوص اردوگاه‌ها و مسابقات گوناگون قرآنی، ورزشی و هنری اختصاص دهیم و نظر وی را در این زمینه جویا شویم.

-به تازگی معاونت پرورشی سیاست خود را درجه بندی اردوگاه‌ها و ساماندهی این مراکز تربیتی قرار داده است؛ ملاک‌های درجه بندی اردوگاه‌های کشور چه بوده است؟

وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور ۴ اردوگاه کشوری، ۶۰ اردوگاه استانی و ۲۸۴ اردوگاه منطقه‌ای و ناحیه ای دارد. نکته ابتدایی در درجه بندی اردوگاه‌ها، بحث پرورشی نیروی انسانی است. اگر نیروی انسانی توانمند و جهادی داشته باشیم موفق خواهیم شد؛ لذا اولین کاری که کردیم این بوده است که حدود ۱۱۰ نفر مسئول ۱۱۰ اردوگاه استانی و منطقه ای خود را فراخوانده و آنان را دوباره مورد ارزیابی قرار داریم. از جمله ملاک های ما برای گزینش مجدد مسئولان اردوگاه‌ها بود که شخص جوان و پر انرژی باشد و انگیزه وی ملاک بود. تجربه تربیتی برای ما مهم بود و دارا بودن ایده های خلاق برای ما اهمیت داشت. این موارد را سنجیدیم و اردوگاه‌ها را از حیث نفرات به سه دسته الف ب و ج تقسیم کردیم. مسئولان ۱۵ اردوگاه در دسته ج قرار گرفتند. حدود ۲۰ نفر از مسئولان اردوگاه رتبه الف گرفتند و مابقی رتبه ب را کسب کردند. این دو رتبه ابقا شده و دوره های توانمندسازی را برای آنان در نظر گرفتیم.

در تشریح ملاک های تعیین رتبه اردوگاه‌های کشور باید بگویم موقعیت پذیرش دانش آموزان به ویژه پذیرش شبانه آنان بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه برای برخی از اردوگاه ها چنین امکانی در نظر گرفته نشده است. بسیاری از اردوگاه ها موقعیت مناسب برای پذیرش شبانه دانش آموزان را ندارند. بودجه معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش تنها ۲ درصد از بودجه فرهنگی کشور است در حالی که معاونت پرورشی ۲۰ درصد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر پدر مادرها را به این جمعیت اضافه کنیم ۶۰ درصد جامعه با معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ارتباط هستند ولی در کمترین حالت ما می توانیم بر روی ۲۰ درصد از افراد جامعه اثر گذار باشیم. هفت هزار هکتار فضای آموزش در اردوگاه ها داریم که از آن می توان برای رشد و تربیت دانش آموزان کشور اقدام کنیم در حالی که فقط دو درصد از بودجه فرهنگی کشور در اختیار ماست در حالی که باید بر روی ۲۰ درصد از اعضای مهم جامعه اثرگذار باشیم.

-بودجه معاونت پرورشی امسال چقدر است؟

بودجه معاونت پرورشی امسال ۳۵۰ میلیارد تومان است که اگر تقسیم بر ۱۶ میلیون دانش آموز در طول سال تحصیلی کنیم روزی ۴۳ تک تومانی می شود. یعنی یک قند می توانیم روزانه به هر دانش آموز بدهیم. اگر بودجه در سال را برای هر دانش آموز حساب کنیم می توانیم حدود ۴۳ هزار تومان برای هر دانش آموز هزینه کنیم. ما نمی گوییم که حتماً به ما بودجه بدهید؛ لااقل اردوگاه های ما را بازسازی کنید یا از من تکلیف کنید که از پدر و مادر پول بگیرم و دانش آموزان را به اردوگاه ببرم.

مشکل دوم ما این است که اجازه قانونی، شرعی و عرفی به ما ندادند که بتوانیم با جلب مشارکت اردوگاه ها را آباد کنیم اگر ما بتوانیم این ساز و کار را ایجاد کنیم که مدیر اردوگاه بتواند با استفاده از امکانات و اعتبارات خارج از وزارت آموزش و پرورش اردوگاه را برای دانش آموزان آباد کند مشکل تا حد زیادی حل می‌شود؛ گاهی مدیر اردوگاهی یک استخر لاکچری می سازد که فقط افراد مرفه و ثروتمند از آن استفاده می کنند بعضی اردوگاه‌ها استخرهایی دارند که با سرمایه هنگفت ساخته شده‌اند ولی دانش آموزان از آن نفعی نمی برند. تذکر داده شده که اردوگاه ها ضمن نوسازی و تجهیز ظرفیت تربیتی خود را از دست ندهند.

-آیا با استفاده از موضوع اردوگاه ها می توان در جهت مولد سازی در کشور گام برداشت؟

ایجاد فضاهای سبز و مولدسازی اردوگاه از طریق کشاورزی و باغداری هم موضوع دیگر استفاده از ظرفیت استان‌ها در امر مولدسازی است. این بحث را مطرح کردیم که هر گروه دانش آموزی مثل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان هر جای ایران بخواهند اردویی ببرند ما در معاونت پرورشی پول اسکان از آنها نمی گیریم. اما هزینه غذا و رفت و آمد با خودشان است. قدم دوم که بر داشته ایم این بود که در اردوگاه‌های کشوری شهید باهنر تهران، شهید بهشتی اصفهان، میرزا کوچک خان رامسر و شهید رجایی نیشابور و ثامن الائمه مشهد برای هر استان سهمیه ای در نظر گرفتیم. در حال حاضر به هر استان هزار نفر سهمیه دادیم. محل اسکان و پذیرایی را متقبل می‌شویم تا مسئولان استان ها با اولویت دانش آموزان مناطق محروم و کمتر برخوردار خود دانش آموزان را به این اردوگاه‌ها بیاورند.

متاسفانه تا امروز نظارت واحدی بر اردوگاه‌های کشور نداشتیم؛ اینکه چند هکتار اردوگاه داریم یا چه امکاناتی آماده و چه ظرفیتی وجود دارد یا اردوگاه‌ها چه میزان ورودی و چه میزان خروجی دارند مشخص نبود. ضمن اینکه اگر شخصی از یک استان مرزی می‌خواست در اردوگاهی در استان اصفهان حضور پیدا کند مشکلات زیادی داشت و موانع اداری زیادی را باید پشت سر می گذاشت. نرم افزار «نورینو» را فعلاً در بخش داخلی طراحی کردیم تا در آینده هر مدیر در هر جای کشور که می خواهد یک اردو ببرد در سامانه اردوگاه‌های کشور نگاه کرده و یکی را انتخاب کند؛ امکاناتش را نگاه می‌کند تعداد روزهای مدنظرش را با زمان آغاز و پایان اردوی خود مشخص می کند وجه پیش پرداخت را پرداخت و رزرو می کند. در این صورت مدیر دیگر خیالش از قطعی بودن اردو راحت است؛ مجوز برگزاری اردو را هم در آن سامانه بارگذاری می کند؛ در حقیقت این سامانه یک سامانه تسهیلگر برای اجرای امر اردو است.

-آیا مدارس غیر دولتی هم می توانند در سامانه اردوگاه های کشور ثبت نام کنند؟

مدارس غیردولتی هم می توانند در این سامانه ثبت نام کنند؛ مدارس غیر دولتی هیچ فرقی با مدارس دولتی در امر حکمرانی وزارت آموزش و پرورش ندارند.

یه حبه قند سهم هر دانش آموز از بودجه فرهنگی کشور

-جزئیات راه اندازی سامانه مسابقات در مدارس چگونه است؟ شرکت در مسابقات فرهنگی چه تفاوتی با قبل دارد؟

مسابقات بستر خوبی برای تربیت ایجاد می‌کند؛ بنابراین مسابقات قرآن را در ۱۰ رشته و مسابقات فرهنگی و هنری و اقدامات مشاوره ای را در نظر گرفتیم. برای این اقدامات نرم افزاری به نام نرم افزار نورینو تهیه و طراحی کردیم. تمام اقدامات اجرایی مسابقات در نرم‌افزار نورینو بارگذاری شده است. دانش آموزان خودشان می توانند در این مسابقات در هر موضوعی ثبت نام کنند. مدارس داوری های خود را در مورد آن مسابقات دانش آموزان به ما ارجاع داده و ما راحت می توانیم آمار کمی و کیفی شرکت‌کنندگان در مسابقات را داشته باشیم در سال گذشته اطلاعاتی که هر مدیر مدرسه در خصوص میزان توانمندی های دانش آموزان مدرسه خود ارائه می کرد نوعی خود اظهاری بود.

امروز از طریق سامانه نورینو می توانیم بگوییم که چهار میلیون و نهصد و هفتاد هزار نفر رشته دانش آموز در ۱۱ رشته قرآن ثبت نام کردند و در حال شرکت در مسابقات هستند. حالا با استفاده از کد ملی می‌توان گفت که هر دانش آموز در کدام مدرسه تحصیل کرده و در کدام رشته از مسابقات شرکت خواهد کرد.

-گفته می شود میزان توجه به موضوع نماز در مدارس افزایش یافته سازکار این موضوع به چه صورت بوده است؟

پیش از کرونا در شش هزار مدرسه نماز جماعت برگزار می شد که این عدد به ۳۶ هزار مدرسه رسیده است. ۳۶ هزار امام جماعت در نورینو اطلاعات خود را ثبت کردند که در مدارس نماز جماعت می خوانند. برای اطلاع از اینکه نماز جماعات در مدارس به خوبی برگزار می‌شود یا خیر در نورینو یک نظارت مردمی تعریف کرده ایم؛ از والدین دعوت می شود تا یاریگر ما در امر آموزش باشند و به ما گزارش مردمی دهند.

در بحث دارالقرآن‌های ثبت شده در نورینو یک و نیم میلیون دانش آموز در دارالقران‌های نورینو ثبت نام کردند. یک فراخوان برای سردار سلیمانی در نورینو طراحی شده است تا دانش آموزان سوره مبارکه صف را که محتوای جهادی دارد به صورت خانوادگی بخوانند. ۶۵ هزار خانواده از این قرائت قرآن استقبال کردند و تاکنون ۱۸۰ هزار ختم سوره صف را ثبت کردند. کار دیگری که امسال آن را اجرایی کرده ایم پیوستگی و ارتباط دادن بین مسابقات قرآنی دانش آموزان با خانواده هاست. در کنار ده رشته قرآنی دانش آموزی، یک رشته هم به مسابقات احکام دانش آموز و خانواده اختصاص یافت. یعنی محتوای این مسابقه ترکیب شده است به دانش آموز گفتیم با اعضای خانواده خود بنشیند و این مسابقه احکام را شرکت کند تا خانواده هم با این مسابقات قرآنی درگیر شوند.