به گزارش خبرنگار مهر، صالح حسینی پیش از ظهر سه شنبه در بازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع کشاورزی این شهرستان اظهار کرد: باروق دارای هفت هزار هکتار اراضی آبی و ۳۶ هزار هکتار اراضی دیم است قرار بود آب اراضی آبی از محل احداث سد در روستای قطار تأمین شود که در سال‌های گذشته […]

به گزارش خبرنگار مهر، صالح حسینی پیش از ظهر سه شنبه در بازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع کشاورزی این شهرستان اظهار کرد: باروق دارای هفت هزار هکتار اراضی آبی و ۳۶ هزار هکتار اراضی دیم است قرار بود آب اراضی آبی از محل احداث سد در روستای قطار تأمین شود که در سال‌های گذشته فازهای صفر و یک مطالعاتی این سد به پایان رسیده و حتی نقشه شبکه آبیاری آن نیز تهیه شده است.

وی ادامه داد: به خاطر احیای دریاچه ارومیه عملیات اجرایی این سد متوقف شد که درخواست ما از مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی این است که یا عملیات اجرایی این سد از سرگرفته شود و یا اینکه از بند انحرافی سد نوروزلو با احداث ایستگاه پمپاژ، به صورت آبیاری نوین آب اراضی کشاورزی باروق تأمین شود.

فرماندار باروق با تاکید بر اینکه در جنوب آذربایجان غربی تأمین آب اراضی دیم و آبی این شهرستان از مهمترین خواسته و مطالبه کشاورزان منطقه است، افزود: برای تأمین اراضی کشاورزی دیم که ۱.۵ تن محصول در هر هکتار در آنها تولید می‌شود پیشنهاد داریم از محل رودخانه آجرلو با احداث ایستگاه پمپاژ و بندهای کوچک به انتقال آب اقدام شود که این می‌تواند در سه ماه فصل آبیاری، آب مورد نیاز غلات کشت شده در اراضی دیم را تأمین کند.

حسینی ادامه داد: این طرح‌ها نیز در جلوگیری از فشار به آب چشمه و قنوات که مصرف شرب بیشتر روستاهای بالادست باروق است و همچنین از فشار به آب‌های زیرزمینی کمک بسیار زیادی خواهد کرد و همچنین راندمان تولید را ۶ برابر افزایش می‌دهد.

بازدید از شبکه پمپاژ روستای شبیلو و محل احداث کارخانه کنسانتره تعاون روستایی میاندوآب، بازدید از دشت چهاربرج، بازدید از مسیر کانال‌های ساحل چپ رودخانه زرینه‌رود شهرستان میاندوآب، بازدید از مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی میاندوآب، بازدید از زنجیره تولید یکپارچه گوشت مرغ میاندوآب از جمله برنامه‌های کاری سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی به میاندوآب، باروق و چهاربرج است.

همچنین در ادامه سفر وزیر جهاد کشاورزی به میاندوآب ساداتی نژاد طرح احداث کارخانه تولید کنسانتره و پوره میوه اداره تعاون روستایی در روستای حاجی بهزاد شهرستان میاندوآب بازدید کرد.

برای احداث این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۵ هزار تن کنسانتره و پوره میوه، اعتباری در حدود ۷۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است که وزیر جهاد کشاورزی قول مساعد جهت تأمین اعتبار و راه اندازی این طرح تولیدی را داد.

هدف از اجرای این طرح جذب و فرآوری محصولات باغی تولید شده در شهرستان، جلوگیری از خام فروشی و بازگشت ارزش افزوده به بخش کشاورزی و رونق تولید است.

با اجرای این طرح برای ده نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی می‌شود.