به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی و نقد مجموعه «شعر زنی است با موهای کوتاه» سروده الهه قنبری راد با حضور جمعی از شاعران، منتقدان و ادب دوستان در کافه فراموشی برگزار شد. پیمان سلیمانی شاعر و منتقد در بخشی از این برنامه گفت: مجموعه «شعر زنی است با موهای کوتاه» را می‌توان آینه چند […]

به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی و نقد مجموعه «شعر زنی است با موهای کوتاه» سروده الهه قنبری راد با حضور جمعی از شاعران، منتقدان و ادب دوستان در کافه فراموشی برگزار شد.

پیمان سلیمانی شاعر و منتقد در بخشی از این برنامه گفت: مجموعه «شعر زنی است با موهای کوتاه» را می‌توان آینه چند دهه شعر معاصر محسوب کرد. به جز تسلط شاعر به زبان و پختگی اغلب آثار این کتاب، یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که نوع برخورد شاعر با زبان در برخی شعرها نشان از فاصله زمانی سرودن شعرها از هم دارد به عبارتی از آنجا که شعر می‌تواند در بیشتر اوقات حاصل کنش سوبژکتیو باشد بر همین اساس با توجه به این امر ذهنی و جریان دیالکتیکی که ذهن در اثر برخورد با زبان، محیط اجتماعی و اتفاقات روزگار پدید می آورد، بدیهی است که اثر را در مقاطع مختلف تحت تاثیر قرار دهد و اتفاقا می تواند نقطه مثبت به شمار رفته و در بررسی کارنامه این شعر محقق و منتقد را کمک کند زیرا در حوزه پژوهش سیر تکامل نوشتاری شاعر و نویسنده مشخص می‌شود.

وی افزود: از مشخصه‌های این مجموعه توصیف وضعیت است شاعر گاهی بدون درگیر شدن با آرایه‌ها و با پرهیز از پیچیدگی‌های زبانی، وضعیت زیست روزگار خویش را بیان می‌کند و خلق و خوی زبان را به این سمت می‌برد. من این گونه شعرها را به نوعی مضمون پرداز نمی‌دانم زیرا کلیت این دسته از آثار یک تصویر کلی را در ذهن خواننده ایجاد می‌کنند. قنبری تبار به شکل کلاسیک غزل و قالب‌های شعر موزون متعهد است و خیلی اصرار ندارد در موسیقی بیرونی و کناری تغییری انجام دهد. اگر چه در برخی شعرها با روی آوردن به مسائل اجتماعی و با آوردن کلماتی از جنس دنیای ذهنی زن روزگار خویش، سعی می‌کند به لحاظ معنایی خود را آوانگارد نشان دهد اما از نظر فرم و ساختار همچنان متعهد به شکل کلاسیک است.

حمیدرضا شکارسری شاعر، منتقد م. درس شعر نیز در این جلسه حضور داشت و ضمن بررسی ابعاد مختلف فرم و محتوا و چاپ و نشر در خصوص این مجموعه سخنرانی کرد. شکارسری در ابتدای سخنان خود به آسیب شناسی بازار کتاب شعر پرداخت و فرصت‌ها و تهدیدهای این موضوع را زمانبر شمرد و گفت: تیراژ ۳۰۰ نسخه‌ای کتاب در روزگار ما ناا میدکننده است اما از طرفی هم اینکه در این گرما عده‌ای برای کتاب در این مجموعه دور هم جمع شده ‌ند جای امیدواری دارد.

وی در مورد ملاک‌های بررسی مجموعه شعر «شعر زنی است با موهای کوتاه» گفت: اول باید بررسی کنیم که این کتاب چه نسبتی با شعر روزگار ما دارد و دوم این کتاب اشعار داخلش هم با هم نسبتی دارند و نسبیتی بینشان ایجاد شده یا نه؟ کتاب از نظر نسبتش با شعر روزگار ما یک نسبت کجدار و مریز یعنی در همان فضای برزخی نوقدمایی نوکلاسیک و آنچه که بعد از اشعه شعر دوران دهه هفتاد رخ داد، است. یعنی زبان شعر بی خطر و دکلماسیون کلمات نزدیک به محاوره است واژگان واژه ‌ای روز است ولی نوع نگاه یک نوع نگاه متمایل به سنت است. در این مجموعه شعر ما ادعای فرم نمی‌بینیم. یعنی اینکه شاعر «شعر زنی است با موهای کوتاه» دنبال محتوای شاعرانه است و مضمون‌های جذاب با توجه به فرم.

شکارسری اضافه کرد: این اتفاق بعد از جریاناتی که دهه ۱۳۷۰ به غزل همراه کرده بود وارد شد و البته سلامت زبان و بیان را نیز داشت. اما از نظر وضعیت چینشی اشعار داخل این مجموعه چه نسبتی باهم دارند؟ اینکه احساس می کنیم شعرهای این مجموعه به نوعی دستچین شده‌اند، یعنی اینکه از نظر رویکرد مضمونی و محتوایی می‌بینیم اکثر شعرها شخصی و عاشقانه است و دیدگاه زنانه دارد و نشان می‌دهد که شاعر یک زن است که دارد روزگار خودش را بیان می‌کند و شاعر خودآگاه یا ناخودآگاه مجموعه‌ای از اشعار را در این کتاب جمع آوری کرده که در مورد زن‌ها و دیدگاه ایشان نسبت به زن روزگار معاصر ما هست و در کل مجموعه بسیار منسجم و مناسبی را آماده کرده است.

علی مظفر شاعر و مدرس دانشگاه نیز در این جلسه بیان کرد: تصورات محسوس و ملموس با نگرش در فضای خاکستری و معتدل شاعر نسبت به زندگی با دغدغه‌های خیال و با دیدگاه‌های زنانه و البته با بسامدهای اجتماعی و تکلف‌های روزانه به همراهی توجه‌هات ظریف شعر را پیش می‌برد. شاعر با رویکرد خالی از تصنع و زبان معمول از طریق دریچه مونولوگ منجر به دیالوگ با مخاطب ارتباط برقرار کرده است.

وی افزود: هرچند توانایی شاعر در بیان محسوسات و ملموسات منجر به انتزاع کمتر بوده و ساختار بیاتی به مفاهیم استعاری، کنایی و تشبیهی کامل نرسیده است اما، کارکرد شعر در امور زندگی در کلیت کتاب بانو قنبری سرشار از تجربه زیستی برای هم جنس‌های اوست. ولی به گمان اینجانب؛ زبان محاوره هارمونی گفتمانی کتاب را به حاشیه برده است. خلاصه اینکه؛زبان شعر اگرچه روان، زلال و بی پیرایه است و هرچند گیرنده در دریایی از شعر کامل شنا نخواهد کرد اما در منظومه‌ای از احساس و عاطفه و با امواجی از تلاطم‌های صمیمانه نگرشی و نگارشی به همراهی یک شاعر مسیر گفتمانی را با گوارایی پیش خواهد برد.

گفتنی است که جلسه با مدیریت و اجرای اصغر علی کرمی در فضای صمیمانه و پرمهری برگزار شد و شاعران و هنرمندان سرشناسی از جمله: فرامرز راد، فرح تجلی، رضا پناهیان الوارس، محمد علی منصوری، الهه کاشانی، مهدی زکی زاده، مسعود با نصیری، علی سلطانی، محسن محمدی، پریسا عباسی، لیلی فراهانی، بابک قادری نوا طاهری و رضا بردبار در آن حضور پیدا کردند.