به گزارش خبرنگار مهر، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در دستورالعمل جدیدی، در خصوص دستورالعمل اخیر این معاونت در خصوص زمان پاسخگویی به سوالات توضیحاتی ارائه کرد. متن این دستورالعمل به شرح زیر است؛ احتراماً پیرو دستورالعمل ابلاغی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت در خصوص یکنواخت سازی آزمون های برخط، برای شفاف سازی به ویژه در خصوص […]

به گزارش خبرنگار مهر، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در دستورالعمل جدیدی، در خصوص دستورالعمل اخیر این معاونت در خصوص زمان پاسخگویی به سوالات توضیحاتی ارائه کرد.

متن این دستورالعمل به شرح زیر است؛

احتراماً پیرو دستورالعمل ابلاغی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت در خصوص یکنواخت سازی آزمون های برخط، برای شفاف سازی به ویژه در خصوص بندهای ۲ و ۳ و ۹ دستورالعمل مذکور، مراتب زیر به استحضار می رسد:

۱- زمان قید شده در بند ۲ مبنی بر متوسط ۵۰ ثانیه به ازای هر سوال، مبنای کل زمان لازم برای یک آزمون می باشد. به این ترتیب براساس تعداد کل سوالات چهار گزینه ای، زمان کل آزمون تعیین می گردد. همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد یک سوال می تواند ۴۰ ثانیه و سوال دیگر ۶۰ ثانیه زمان داشته باشد ولی متوسط زمان به ازای هر سوال، ۵۰ ثانیه خواهد بود. به عبارت دیگر، زمان لحاظ شده برای هر سوال به طور متوسط ۵۰ ثانیه می باشد که مبنای محاسبه کل زمان آزمون خواهد بود. (مثال: آزمون ۳۰ سوالی، دارای حداکثر ۱۵۰۰ ثانیه وقت خواهد بود).

۲- در خصوص زمان توقف در هر سوال که حداکثر ۵۰ ثانیه اعلام گردیده است (بند ۳ دستورالعمل) این زمان علاوه بر زمان تخصیص داده شده برای هر سوال تصریح شده در بند فوق می باشد. به عنوان مثال در صورتی که برای یک سوال ۵۰ ثانیه وقت تعیین گردیده است. همانگونه که در دستورالعمل تصریح شده است. با نظر استاد مربوطه تا حداکثر ۵۰ ثانیه نیز زمان توقف بر روی آن سوال لحاظ می گردد. به این ترتیب مثلا اگر زمان لحاظ شده برای یک سوال ۵۰ ثانیه و زمان توقف منظور شده برای آن مثلا ۳۰ ثانیه باشد. کل زمان در اختیار دانشجو برای پاسخ به آن سوال ۸۰ ثانیه خواهد بود و آن سوال تا ۸۰ ثانیه در صفحه در رویت دانشجو برای پاسخدهی خواهد بود. ضمناً ممکن است نظر استاد، کافی بودن ۵۰ ثانیه برای یک سوال باشد (زمان توقف صفر ثانیه) که در این صورت حداکثر زمان در رویت بودن سوال، همان ۵۰ ثانیه خواهد بود.

باید توجه شود که در هر حال، کل زمان آزمون بیش از زمان حاصل از (تعداد سوال در ۵۰ ثانیه) نخواهد بود. حال اگر دانشجویی در کمتر از ۵۰ ثانیه به یک سوال پاسخ دهد، زمان ذخیره شده را می تواند در چارچوب کل زمان تخصیص داده شده برای آزمون، برای امکان بازگشت ۱۰ درصدی به سوالات یا پاسخگویی به ۱۰ درصد سوالات ارفاقی (موضوع بند ۴ دستورالعمل)، و یا برای پاسخدهی به سوالات بعدی استفاده نماید.

۳- در خصوص سوالات یا آزمون هایی که به صورت تشریحی طراحی می شوند و نیز سوالات/آزمون هایی که به لحاظ ماهیت، تشریحی یا با تاکسونومی ۳ محسوب می شوند. نظیر case های بیماری آزمون هایی مانند درس فیزیوپاتولوژی که نیاز به بررسی case و تحلیل وضعیت بیمار دارند. یا برخی سوالات آزمون آمار، و برخی سوالات آزمون های شیمی که نیاز به محاسبات یا فرآیندهای تحلیلی خاص دارند. زمان تخصیص داده شده به هر سوال با نظر استاد مربوطه تعیین می گردد. بدیهی است در خصوص این نوع سوالات/ آزمون ها توصیه می گردد که از ارائه سوال به صورت ۴ گزینه ای خودداری گردد و دانشجو امکان ثبت روش دست یابی به پاسخ و راه حل را داشته باشد.