به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا سرلک ظهر دوشنبه در نشست خبری هفته قوه قضاییه با تشریح بخشی از خدمات ارائه شده در زندان‌های استان، اظهار کرد: برای تمامی زندانیان در بدو ورود پرونده تشکیل می‌شود تا با بررسی ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، زمینه ارائه خدمات متناسب و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی فراهم شود. وی […]

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا سرلک ظهر دوشنبه در نشست خبری هفته قوه قضاییه با تشریح بخشی از خدمات ارائه شده در زندان‌های استان، اظهار کرد: برای تمامی زندانیان در بدو ورود پرونده تشکیل می‌شود تا با بررسی ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، زمینه ارائه خدمات متناسب و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی فراهم شود.

وی با اشاره به خدمات درمانی زندان‌های استان افزود: تمامی خدمات بهداشتی، پزشکی و درمانی از جمله آزمایش‌های تخصصی، دندانپزشکی، تصویربرداری و سایر اقدامات درمانی به صورت رایگان در زندان‌ها ارائه می‌شود و تنها اعمال جراحی در خارج از مجموعه انجام می‌گیرد.

مدیرکل زندان‌های گلستان ادامه داد: برنامه درمان اعتیاد و متادون‌درمانی نیز به صورت مستمر برای زندانیان نیازمند اجرا می‌شود و داروهای تجویز شده از سوی پزشکان بدون دریافت هزینه در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

سرلک با بیان اینکه خدمات حقوقی نیز برای زندانیان فراهم شده است، گفت: دفتر خدمات قضایی و دفتر وکالت در زندان‌ها فعال است و روزانه تعدادی از وکلای مرکز استان و شهرستان‌ها با حضور در زندان، مسائل و مشکلات حقوقی زندانیان را بررسی و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کنند.

وی به توسعه خدمات الکترونیکی در زندان‌ها اشاره کرد و افزود: امکان ملاقات حضوری و وبیناری زندانیان با قضات پرونده فراهم شده که این اقدام موجب کاهش حدود ۸۷ درصدی اعزام زندانیان به مراجع قضایی شده و نقش مؤثری در افزایش امنیت، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات حین انتقال داشته است.

مدیرکل زندان‌های گلستان همچنین از استفاده از پابند الکترونیکی خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۳۲۰ نفر بر اساس احکام مراجع قضایی با استفاده از پابند الکترونیکی و با رعایت محدوده تعیین شده، دوران محکومیت خود را خارج از زندان سپری می‌کنند.

سرلک با اشاره به خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای در زندان‌ها اظهار کرد: زندانیانی که نیازمند خدمات روانپزشکی و روان‌درمانی هستند، در کلینیک‌های تخصصی مورد ارزیابی و درمان قرار می‌گیرند.

وی اشتغال زندانیان را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اصلاحی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون هزار و ۱۰۰ زندانی در ۲۴ کارخانه و کارگاه وابسته به زندان‌های استان مشغول به کار هستند و ماهانه حدود هشت میلیارد تومان دستمزد دریافت می‌کنند که این اقدام علاوه بر توانمندسازی زندانیان، زمینه حمایت از خانواده‌های آنان را نیز فراهم کرده است.