به گزارش خبرنگار مهر، مهدی یحیایی ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی اداره کل صمت سمنان ضمن بیان اینکه شناسه رهگیری کالا برای چهار گروه کالایی اجباری شده است، ابراز داشت: این طرح بر اساس اجرای ماده هفت آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آئین‌نامه‌های اجرایی مرتبط […]

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی یحیایی ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی اداره کل صمت سمنان ضمن بیان اینکه شناسه رهگیری کالا برای چهار گروه کالایی اجباری شده است، ابراز داشت: این طرح بر اساس اجرای ماده هفت آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آئین‌نامه‌های اجرایی مرتبط در دستور کار قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه لوازم‌خانگی، لوازم‌یدکی، نساجی و پوشاک و مواد دخانی ازجمله این اقلام را شامل می‌شود، افزود: به این معنا که واردکنندگان و تولیدکنندگان کالای موردنظر می‌بایست برای ورود کالا به زنجیره تجاری کشور متناسب با مجوز فعالیت خود در سامانه جامع تجارت نسبت به اخذ و نصب شناسه رهگیری کالا اقدام کنند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بابیان اینکه این شناسه رهگیری یک کد سیزده‌رقمی مبتنی بر شناسنامه کالا است، ابراز داشت: به‌منظور منحصربه‌فرد کردن هر واحد کالا به سایر کالاهای دارای بسته‌بندی با ابعاد مشخص اختصاص این کار انجام می‌شود.

یحیایی بابیان اینکه ماهیت، مالکیت و موقعیت کالا در هر نقطه از زنجیره تأمین مبتنی بر این شناسه قابل‌استعلام و رهگیری است، تصریح کرد: از طریق کد *۴*۷۷۷۷# و یا سامانه تجارت آسان قسمت شناسه کالا قابل رهگیری خواهد بود.

وی بابیان اینکه این کد رهگیری در قالب یک رمزینه بر روی کالای مزبور نصب یا درج می‌شود، افزود: اگر کد ۱۳ رقمی با شماره ۲۹۰ آغاز شود کالا داخلی و اگر با شماره ۲۸۰ آغاز شود کالا وارداتی است.