به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه آنکارا تلاش می‌کند در سوریه «منطقه امن» ایجاد کند، گفت که تماس‌های منظمی بین سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و همتایان سوری آنها وجود دارد. «ابراهیم کالین» که با شبکه «هابر ترک» ترکیه مصاحبه می‌کرد، در ادامه افزود: تماس‌های منظمی بین […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه آنکارا تلاش می‌کند در سوریه «منطقه امن» ایجاد کند، گفت که تماس‌های منظمی بین سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و همتایان سوری آنها وجود دارد.

«ابراهیم کالین» که با شبکه «هابر ترک» ترکیه مصاحبه می‌کرد، در ادامه افزود: تماس‌های منظمی بین سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و همتایان سوری آنها به خاطر تأمین منافع ملی مان وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ تماسی در سطح سیاسی با سوریه وجود ندارد، اما همانطور که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد، واحدهای اطلاعاتی ترکیه بر اساس منافع ملی ما به طور منظم با همتایان سوری خود تماس دارند.

سخنگوی اردوغان مدعی شد: متقاعد کردن آوارگان سوری که از جنگ فرار کرده و دردهای شدیدی را متحمل شده‌اند، برای بازگشت به کشورشان آسان نیست و هیچ قراردادی با دمشق در این زمینه منعقد نخواهد شد.

کالین همچنین تاکید کرد: آنکارا تلاش می‌کند منطقه‌ای امن در سوریه ایجاد کند که آوارگان بتوانند جان خود را در عفرین، ادلب، تل ابیض و رأس العین حفظ کنند. همه ما می‌دانیم که این افراد در نهایت باید برگردند، اما ما می‌خواهیم این کار را بدون ایجاد فاجعه انسانی انجام دهیم.

پیش از این، مجلس سوریه در بیانیه‌ای در ماه ژوئن اعلام کرده بود: طرح رژیم ترکیه برای ایجاد آنچه «منطقه امن» می‌خواند، تداوم اشغالگری و تجاوز آشکار است و در راستای کوچاندن اجباری و تغییرات جمعیتی در سوریه صورت می‌گیرد و حق سوریه برای استفاده از همه ابزارها به منظور مقابله با اشغالگران و مزدوران تروریست آنها محفوظ است.