به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، همزمان با مرحله ثبت و ارسال آثار در سامانه جشنواره «تیتر ۱۲» فرآیند غربالگری آثار آغاز شد و در این مرحله با استناد به دستورالعمل اجرایی جشنواره و مصوبات شورای سیاستگذاری تمامی ۲۸ هزار و ۲۷۱ اثر و نشریه ارسالی برای […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، همزمان با مرحله ثبت و ارسال آثار در سامانه جشنواره «تیتر ۱۲» فرآیند غربالگری آثار آغاز شد و در این مرحله با استناد به دستورالعمل اجرایی جشنواره و مصوبات شورای سیاستگذاری تمامی ۲۸ هزار و ۲۷۱ اثر و نشریه ارسالی برای بررسی و احراز شرایط ورود به مرحله داوری غربالگری شدند.

با توجه به حجم قابل توجه آثار ارسالی به جشنواره و نیز ضرورت دقت و وسواس در بررسی تک تک آثار و نشریات، مرحله غربالگری حدود ۴۵ روز به طول انجامید. در فرایند غربالگری هیچ گونه بررسی محتوایی صورت نگرفت و آثار و نشریات تنها بر اساس انطباق و استناد به مفاد آیین نامه مورد بررسی قرار گرفت.

از مجموع کل آثار و نشریات ارسالی ۳ هزار و ۷۷۸ اثر و نشریه به دلیل عدم انطباق و دارا نبودن یا عدم رعایت شرایط مندرج در دستورالعمل اجرایی، مجوز ورود به مرحله داوری را کسب نکرده و از فضای رقابتی جشنواره کنار گذاشته شد.

مجموع آثار نقص خورده بسیار بیشتر از تعداد ۳ هزار و ۷۷۸ اثر بوده که با توجه به اطلاع رسانی پیامکی و امکان ویرایش آثار، بسیاری از آثار نقص خورده مجدد ویرایش و برای داوری ارسال شد.

با توجه به تمدید چند باره بازه بررسی آثار برای کارشناسان دانشگاه‌ها در نهایت تعداد ۲۳۹ اثر توسط کارشناسان برخی از دانشگاه‌ها بررسی نشد و از فرایند جشنواره کنار گذاشته شد.

به علاوه تعداد ۴۷۲ اثر و نشریه در مرحله ذخیره قرار گرفته و توسط شرکت کنندگان برای بررسی و داوری ارسال نشد و در نهایت تعداد ۲۳ هزار و ۷۸۹ اثر و نشریه به تایید دبیرخانه جشنواره رسید.

در گروه نشریات برگزیده طبق جدول زیر در دستورالعمل برای نشریاتی که تعداد شماره‌های منتشر شده آن‌ها در بازه جشنواره به حد نصاب رسیده و تا تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در قسمت بارگذاری شماره‌های نشریه در سامانه ثبت شده است ۱۰ درصد امتیاز ویژه از طرف دبیرخانه جشنواره لحاظ شد.

این ۱۰ درصد امتیاز علاوه بر ۱۰۰ نمره داوری بوده و به میانگین نمره دو داور در مرحله اول داوری افزوده خواهد شد.

بخش آمار دلایل عدم تایید:
۱.بخش نشریات برتر تعداد کل: ۳۰۲۰ تایید شده: ۲۳۳۱ عدم تایید: ۵۷۰ ذخیره موقت: ۷۹ بررسی نشده توسط کارشناس: ۴۰ – ارسال نشریه توسط شخصی غیر از مدیر مسئول
– عدم رعایت سقف ۳ شماره گروه نشریات برگزیده
– ارسال نشریات منتشر شده در خارج از بازه زمانی جشنواره
– بارگذاری اشتباه یا ناقص فایل نشریه
۲.بخش آثار برتر تعداد کل: ۲۲۶۳۶ تایید شده: ۱۹۵۱۴ عدم تایید: ۲۶۲۱ ذخیره موقت: ۳۳۶ بررسی نشده توسط کارشناس: ۱۶۸ – عدم تطابق صاحب اثر با شخص ارسال کننده اثر
– آثار منتشر شده در خارج از بازه زمانی جشنواره
– بارگذاری ناقص یا اشتباه فایل اثر
۳. بخش ویژه تعداد کل: ۱۲۵۱ تایید شده: ۱۰۵۷ عدم تایید: ۱۷۶ ذخیره موقت: ۱۹ بررسی نشده توسط کارشناس: ۱۰ همانند دلایل مندرج در بخش آثار برتر
۴.بخش فضای مجازی تعدادکل: ۱۳۰۹ تایید شده: ۸۸۵ عدم تایید: ۳۶۸ ذخیره موقت: ۳۷ بررسی نشده توسط کارشناس: ۱۹ – ارسال نشریه توسط شخصی غیر از مدیر مسئول
– ارسال اثر توسط شخصی بجز صاحب اثر
– آثار منتشر شده در خارج از بازه زمانی جشنواره
– بارگذاری ناقص یا اشتباه فایل

مجموعه دبیرخانه جشنواره نشریات دانشجویی «تیتر ۱۲» اعلام کرده است؛ هرچند احتمال خطاهای سهوی را در بررسی و ارزیابی های خود منتفی نمی‌داند، اما کوشیده است در کمال دقت و بی‌طرفی و صرفا بر اساس ضوابط دستورالعمل اجرایی جشنواره به بررسی آثار و نشریات در مرحله غربالگری بپردازند.

با این وجود آن دسته از دانشجویانی که احساس می‌کنند نشریه یا اثر آن‌ها در مرحله غربالگری به اشتباه با نقص اثر مواجه شده و تقاضای بررسی مجدد را دارند می‌توانند درخواست خود را  حداکثر تا سوم اسفندماه و صرفا از طریق تماس با دبیرخانه جشنواره به شماره ۸۱۴۵۵۴۳۲ ثبت و پیگیری کنند.

دوازدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر ۱۲» با شعار: «عینیت در خبر، انصاف در تحلیل و آزادی در بیان» در ۵ بخش مستقل شامل: آثار برگزیده، نشریات برگزیده، فضای مجازی، بخش ویژه و بخش سرزمین مادری و در بیش از ۵۰ محور متفاوت برگزار می شود.

بخش ویژه این دوره از جشنواره به موضوعات «کرونا، جامعه و حکمرانی» و «اقتصاد دانش بنیان، جهش تولید و توسعه» اختصاص دارد. همچنین بخش «سرزمین مادری» برای اولین‌بار و با هدف تبادل افکار و با فراهم‌سازی بستر فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان ایرانی خارج از کشور در حوزه رسانه به این جشنواره اضافه شده است.